Önmagában véve már a fogyás is tartogathat buktatókat az életmódváltó programba kezdőknek, de az igazán nagy kihívást mégsem ez, a testsúly – csökkentése, hanem az elért forma megtartása jelenti! Mi lehet ennek az oka? Miért van az, hogy bár elértük a számunkra ideális testsúlyunk, mégsem tudjuk megtartani? Rosszul megválasztott program? Hibásan beállított új életmód és étrend? Genetika? Esetleg mentálisan nem vagyunk elég erősek az új feladathoz? 

 

A probléma már-már tipizálható. Hosszú hetek-hónapok alatt, kemény munkával elért fogyás, és körülbelül ugyanennyi idő alatt újra felszaladó plusz kilogrammok. Jó esetben ugyanannyi, mint amennyit leadtunk, rossz esetben viszont sokkal több. Hol a hiba? Erről beszélgettünk dr. Farkas Kitti orvossal, valamint arról, mennyire sűrűn előforduló élethelyzet ez az emberek körében?

 Nyugodt szívvel kijelenthetjük az életmódváltó programba kezdők köreiben ez a legsűrűbben előforduló probléma. Az emberek nagy többsége gond nélkül le tud fogyni átmenetileg, de mivel szinte mindenki csak a kilóktól való megszabadulásra koncentrál, és nem a test élettani működésének átállítására, a fogyás nem lesz tartós, és bekövetkezik a jo-jo effektus. Ettől érzik azt rengetegen, hogy „én már mindent kipróbáltam, mégsem tudok lefogyni”. Ráadásul, ha valaki visszahízza a leadott kilókat, legközelebb sokkal nehezebben fog fogyni, mivel az anyagcseréje nem működik már olyan jól, mint a jo-jo előtt. – mondja a doktornő.

Az emberek 90 százaléka már ott hibázik, hogy a fantasztikus eredményt ígérő helytelen fogyókúrákat, a csodaszereket és a csodamódszereket választja az orvosi tudáson alapuló szakszerű, és valóban működő fogyasztó programok és termékek helyett. Kampány-szerűen, gyorsan lefogynak, majd visszatérnek a korábbi életvitelhez és kamatostól jön vissza minden leadott kiló. Ebből következik később, hogy a súlymegtartás sem megy. A tartós fogyás titka az, hogy visszaállítjuk a test természetes testsúlyszabályozását. Azaz annyit eszünk, amennyire a szervezetünknek szüksége van. Amikor a hízás útjára léptünk, akkor éppen ezt a természetes egyensúlyi állapotot borítottuk fel. Annak visszaállítása, majd az egyensúly megtartása az, ami tartós megoldást nyújt.

De ha már a hibáknál tartunk; öt veszélyforrást emeljünk ki. Először is, akinél a súlyvesztés nem zsírból, hanem izomból történik, az biztosan vissza fogja hízni a leadott kilókat. Az is, aki nem hagy elég időt az anyagcsere tartós változására, valamint arra, hogy stabilan életformájává váljon a természetes testsúlyszabályozás. Hibázik, aki koplal, éhezteti magát, koplalni, éhezni ugyanis egyáltalán nem szabad, de a teljes szénhidrátmentesség sem jó. Ehelyett egy szigorú, de nem drasztikus diétára van szükség a fogyókúra elején, amivel csökkentjük testünkben az inzulinszintet, és ezzel beindítjuk a fogyást. Fontos tudni, a zsírraktárak felépülése, vagyis az elhízás magas inzulinszint mellett megy végbe, a fogyás pedig az inzulintermelés visszafogása mellett lesz elérhető. A fogyókúra első 2-5 napjában szervezetünkben elindul a harc a magas inzulinszint ellen, és ez nem könnyű. Viszont, ha ezen végigküzdjük magunkat, az inzulinszintünk ismét egészséges tartományba kerül, a hasnyálmirigyünknek nem kell 2-3-szor több inzulint termelnie, mert a sejtjeink inzulinérzékenysége “meggyógyul” és normál mennyiségű inzulin mellett is képesek lesznek felvenni az energiát. Azaz javul az anyagcsere, ugyanazon tápanyagokat jobban fel tudja utána dolgozni és nem a zsírban raktározza el a testünk. Fontos azonban, hogy szigorú diétás szakasz legalább 2 hétig, de maximum 6 hétig tartson. 6 hét az az időintervallum, ami mellett még nem lassul le az anyagcsere.

Visszahízik, aki semmiféle testmozgást nem végez, mivel a sport javítja az anyagcserét. Végül pedig hibát követ el az is, aki nem vezeti le a diétát egy súlymegtartó szakasszal, ahol megtanulja azokat a mennyiségeket, amelyekkel nem tér vissza eredeti testsúlyához. Mindezeket elkerülhetjük, korrigálhatjuk, ha kampányszerű diéták helyett szakszerű diétás programot választunk. Utóbbi esetében nem fogunk éhezni, de szigorúan kevesebb energiát viszünk be a felhasználtnál. Figyelni kell a kiegyensúlyozott inzulinszintre, a fehérje-dús táplálkozásra és meg kell, tanuljuk, hogy napon belül a testünk működésének megfelelően étkezzünk. Érezni fogjuk, hogy a mozgás segít, nem kell élsportolóvá válni, heti minimum 150 perc aktivitás már érezhetően javítani fogja szervezet működését és a közérzetünket is.

Sokak fejében kódolt úgy a fogyókúra, hogy utána elengedhetik magukat. Alapvetően azonban ez is téves felfogás! Gondoljunk csak bele, ha a megszokott életformánk elhízáshoz vezetett, akkor miért kellene ahhoz visszatérni, ezzel csak egy ördögi körbe zárnánk magunkat. Azért érdemes jól fogyni, mert nemcsak jobban fogunk kinézni, de jobban is fogjuk érezni magunkat, és meg tudjuk majd tartani az elért eredményt. – ecseteli dr. Farkas Kitti. Egy jó fogyókúra átalakítja az életünk, egyszerűen jobban fogjuk élvezni a mindennapokat. Utána nem akarunk majd ismét kibillenni az egyensúlyból, mert így sokkal jobb lesz minden.

Egy jó program nem ér véget, hanem egy jobb életet ad.

És hogy mi újság a bűnözésekkel? Egy jól működő anyagcserénél egy-egy kilengésnek nem is kellene igazán meglátszania, hiszen fel tudja dolgozni a testünk a többletet. Ha ez egy egyszeri alkalom volt csupán és nem a lejtőn elindulás, akkor tulajdonképpen nem kell mást tenni, mint kompenzálni egy másnapi diétás étkezéssel. Ha egyszer egyensúlyba hoztuk testsúlyszabályozásunkat, szabadabban, jobban és hosszabb ideig élhetünk. Az elhízás ellenben tényleg rengeteg lemondással jár, megkeseríti az életünket és tönkreteszi az egészségünket, előbb-utóbb meg kell fizetni az árát. Előbb csak kihízott ruhákkal, elnehezedő mozgással, majd fáradékonysággal, fájó ízületekkel, rossz közérzettel, végül pedig olyan súlyos betegségekkel, mint a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri betegségek. Tény, hogy a legtöbb ember ma Magyarországon az elhízás következményeibe hal bele. Plusz azt gondolom, hogy az oda vezető úton sem érezte jól magát, nem volt boldog, nem élt teljes életet. Ne akarjuk ezt!

És hogy egy mondatban megfogalmazva mi akkor a tartós fogyás titka? A szervezet természetes testsúlyszabályozásának visszaállítása, majd az egyensúlyi állapot megtartása. Ennyi a recept.

Kategóriák: Életmód