Vitamin ABC

 

Korábban – és talán még mostanság is – tartotta magát az a vélemény miszerint a rendszeresen, megfelelő mennyiségben fogyasztott C vitamin megóvja szervezetünket a különféle betegségektől. Természetes volt továbbá az is, egy-két tüsszentés, köhintés és már nyúltunk, nyúlunk is a C vitaminos dobozért. Azonban egyszer csak ez az irányvonal elkezdett változni és belopta mindennapjainkba magát a D vitamin, melyről első körben a napsütés, másodszorra pedig csontjaink épsége juthat eszünkbe. Sokan, ahogy megjelentek a jobbnál jobb publikációk e témában, szinte gondolkodás nélkül tették félre korábbi vitaminjaikat és nyúltak az új „csodaszerért”. De okos volt ez, minden tervezettség, körültekintés nélkül hirtelen teljesen váltani? A a C-vitamint valóban kezdi leváltani a D? Helyette, vagy kiegészítőként mellette használjuk mindennapjaink során? Ezekről beszélgettünk Domonkos Zsolt táplálkozási szakértővel. 

 

A felvetés valóban sok esetben igaz, – az emberek vitaminfogyasztása közel sem nevezhető tervszerűnek, vagy akár megfontoltnak, vagy célirányosnak. Van, aki szinte mindent beszed, amiről azt hallotta, vagy úgy gondolja, hogy valóban hasznos lehet. Van, akit leginkább a „divat” befolyásol a vitaminszedésben és van, aki még manapság is annyira tart a vitaminoktól és egyéb kiegészítőktől, mintha mérget kínálna valaki a számukra. Ez utóbbiak, még mindig bíznak abban, hogy bőven elegendő az a vitaminmennyiség, amit gyümölcsökből és zöldségekből a szervezetükbe juttatnak (érdekes módon, legtöbbször pont ők állnak hadilábon a zöldség és gyümölcsfogyasztással is)  – nyitja a beszélgetést szakértőnk. 

A C-vitamin hasznossága vitathatatlan! Sőt, azt kell mondanom, még manapság sincs mindenki tisztában a sokoldalúságával. Hozzátenném azért, hogy a néhány száz milligrammos szedéstől valóban nem várhatunk nagy csodákat. Ha azt kérdezik tőlem, mire jó a C-vitamin, – a válaszom röviden az lenne: MINDENRE! Tehát bármi problémánk van, bármilyen betegségben szenvedünk, érdemes (már valahol a kiegészítők rangsorának az elején) megemlíteni a nagyobb dózisú C-vitaminfogyasztást. A hasznossága bizonyított az immunitás fokozásában, a betegségek gyorsabb leküzdésében. Segíti a sebek és égési sérülések gyógyítását, – a fogínyvérzés csökkentését. A sor szinte végtelen. Nem elhanyagolható tény, hogy az antioxidáns hatása révén lassítja az öregedési folyamatokat és csökkenti a rákos daganatok kialakulásának kockázatát. Mint említettem, azért ezekhez a jótékony hatásokhoz nem elég az élelmiszerboltokban kapható „kis sárga drazséból” 1-2 szemet elszopogatni. Úgy gondolom, hogy egy „átlagember” C-vitamin fogyasztása legalább 500-1000mg kell, hogy legyen (amennyiben nincs túl nagy stressznek, környezeti szennyezésnek, túl sok tartósított élelmiszernek, cukornak, fehérlisztnek kitéve a szervezete, illetve nem áll fenn nála semmiféle betegség, gyulladás, stb). Ennél a mondatnál álljunk meg egy rövid lélegzetvételnyi szünetre és olvassuk el újra! Valószínűleg a kedves olvasó is kikövetkeztette,- számára sem elegendő még az 1000mg-os mennyiség sem. Ne ijedjünk meg az akár 2000mg-os dózistól sem, ha pedig sportolunk, ez a mennyiség lehet akár 3-5000mg terheléstől függően. Hadd szögezzem le, – a C vitamintól nem kell félnünk. Szinte az egész társadalom C-vitamin hiányban szenved. Még ha kicsit túl is lépjük az ajánlott dózist (1-2000mg-al), akkor sem okozunk kárt magunknak. Legalább ezer példával indokolhatnám ezt, de hadd legyen elég annyi, hogy Szentgyörgyi Albert (aki egy kicsit azért értett ehhez a vitaminhoz) 4000mg-ot fogyasztott napi rendszerességgel, – ha egészséges volt. Amikor kicsit lebetegedett, megemelte a saját napi bevitelét 7000mg-ra.

Tudta?

Az ember, az emlősök közül azon kevesek közé tartozik, aki nem tudja a saját C-vitamin készletét előállítani a bevitt glükózból. Ezt a „képességünket” egy genetikai defektus miatt elveszítettük. Nekünk e miatt ezt a vitamint mindenképpen pótolnunk kell élelmiszerekből és némi kiegészítőből. Egyébként a tengerimalac még, ami képtelen a C vitamint ilyen módon szintetizálni. Egy ember tömegű emlősállat naponta akár 18g (18 000mg) C vitamint képes előállítani a májában a saját védelme érdekében.

A C vitaminnak jelentőséget tulajdonítanak a rák gyógyításában is. 

Ma már ez a megállapítás a C-vitamin hasznosságában 100%-osan visszaigazolható és bizonyítható. Ez persze nem azt jelenti, hogy aki C vitamint szed annak soha nem lesz daganatos betegsége, – vagy ha már van, – akkor az, biztosan meg is fog gyógyulni. Mindenképpen szeretném kihangsúlyozni az életmód fontosságát. Csak az egészséges életmód és a vitaminfogyasztás karöltve tud bizonyos fokú védelmet nyújtani. – figyelmeztet Domonkos Zsolt. Hadd fogalmazzak kicsit érthetőbben. Hiába szedünk bármilyen vitamint, ha egészségtelenül táplálkozunk, sok cukrot és feldolgozott élelmiszert fogyasztunk, dohányzunk, nem pihenünk eleget és folyamatos stressznek vagyunk kitéve.

Visszatérve az eredeti felvetésre, a rák gyógyításában valóban nagy szerepe lehet a nagy dózisú C vitaminnak. Itt a nagy dózis akár 10-30 000mg is lehet. Ezt a mennyiséget már az emésztő rendszerünk nem tudja feldolgozni, ezért infúziósan kell lecsepegtetni (mindettől függetlenül ne csodálkozunk azon, hogy a betegek terápiás kezelésében ez a gyógymód nem, vagy csak ritkán szerepel).

Áttérve a D vitaminra. A D vitamin valóba szinte csodaszer. Igen sokáig mellőzött szerepe volt a betegségmegelőzésben és a gyógyításban, de az utóbbi néhány évben végre sikerült utat törnie és bekerülnie a köztudatba. Valójában nem is igazán egy vitaminról, hanem egy speciális hormonról beszélünk, mely a szervezetünkben igen sok mindenre hatást gyakorol.

Hogy miért fontos? 

Nos, annak ellenére, hogy minden sejtünknek igen nagy szüksége van rá, mégis a nagyvárosok lakossága folyamatos D vitamin-hiányban szenved.

Mint köztudott, jótékonyan hat a csontok és a fogak egészségének megőrzésében. Itt azonban nem áll meg a pozitív tulajdonságok sora. A D vitamin hiánya egyik fő oka a rák, az autoimmun betegségek, az idegrendszeri és légúti betegségek, illetve más civilizációs betegségek elterjedésének. 

Tény, hogy az elsődleges forrása a természetes napfény, de már az őszi hónapoktól ez sajnos kiürül a szervezetünkből. Míg nyáron (a kellő időben és mennyiségben történő) napozással akár a teljes D vitamin készletünket szintetizálhatjuk, feltölthetjük, – szeptember végétől oldjuk meg ezt D3 vitamin kiegészítővel. Sajnos a hagyományosan (hazánkban is ajánlott) mennyiség (RDA) nem elegendő. Ezzel a dózissal még a D vitamin jelenlétét sem tudjuk vértesztekből visszaigazolni. 

Érdemes ebből a fontos vitaminból naponta legalább 5000-10 000NE-t használni. Sportolóknak, illetve speciális igény esetén ez a dózis akár 20 000NE is lehet. 

Csak, hogy a félelmeket eloszlassuk a túladagolás veszélyeitől,- a napi 40 000NE alkalmazásáig, még az arra érzékenyeknél sem alakult ki túladagolás. 

A D vitamin igen sok egyéb vitaminra, ásványi anyagra hatást gyakorol, javítja azok felszívódását és hatékonyságát. Így van ez például a Kalciummal is. Amennyiben a szerveztünkben kellő mennyiségben van jelen az aktív D vitamin, úgy a kalcium felszívódása és hasznosulása is sokkal jobb, ráadásul kevesebb is elegendő belőle. Amennyiben nem áll rendelkezésre kellő mennyiségű D vitamin, úgy az elfogyasztott kalciumnak csak a 10-15%-a tud felszívódni.

Amiről sokan nem tudnak:

  • A népesség harmadánál a D vitamin receptorok csökkent hatékonysággal működnek, ezért ők többszörösen veszélyeztetettek a rák kialakulásában.
  • Az elhízott emberek D vitaminszintetizáló képessége 57%-al alacsonyabb a normál súlyúakhoz képest, így számukra sok betegség kialakulása még inkább valószínűsíthető. Ha összefüggéseiben vizsgáljuk, komoly kockázati faktora a ráknak és a csontritkulásnak is.
  • Az időskorúak D vitamin-szintetizáló képessége a fiatalkori szinthez képest a felét sem éri el. Mindenképpen alkalmazniuk kellene a D 3 vitamin kiegészítőt.
  • A rossz felszívódással járó betegségek (gyulladásos bélbetegségek, cöliákia, stb) csökkentik a szájon át szedett D vitamin hasznosulását.
  • Sok gyógyszer erőteljesen csökkenti a D vitamin szintet (epilepszia gyógyszerek, glukokortikoidok, koleszterinszint-csökkentők, stb). Ezek szedése gyorsan D vitamin- hiányt idézhet elő.

 

Valóban a D legyen az új C vagy maradjunk meg a kiegyensúlyozott táplálkozásnál és vitaminpótlásnál szélsőségek megugrása nélkül? Legfontosabb a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozás, kiegészítve a C és a D vitamin használatával véleményem szerint – zárja a beszélgetést Domonkos Zsolt táplálkozási szakértő. 

 

Kategóriák: Életmód